keskiviikko 15. toukokuuta 2013

Veikkaamisesta syntyy toisenlainen mielikuva kuin juomisesta

Olipa uutinen! Hurjimmissa kuvitelmissani olin joskus ajatellut K-18 -merkkiä
televisioruudun yläosaan lottoarvonnan ollessa täydessä vauhdissa. En osannut
arvata, että jonain päivänä viestintävirasto kieltäisi sponsoroidut lottolähetykset.
Helsingin Sanomien (15.52013) mukaan lottoarvontoja on esitetty televisiossa
vuodesta1971 lähtien. Sen sijaan laki on kieltänyt sponsoroinnin YLEn
televisio-ohjelmissa jo vuonna 2002. Kaikki numeroveikkausohjelmat
on lopetettava 30.9.2013 mennessä. Saako Jokeri lopullisesti potkut?

Tämähän on kansallisen järkytyksen paikka. Pallot eivät enää pompi
televisiossa, Jokeri ei enää kerro kansalaisille vitsejä, eikä suomalainen
lauantaikulttuuri toivu tästä ennalleen. Niinpä niin, mutta jotain isompaa
on tekeillä, jos YLE ja Veikkaus eivät löydä ratkaisua sponsorointi-
kysymykseen. Enkä tarkoita mitään kulttuurista muutosta.

En voi olla ajattelematta Norjan tapausta eli raha-automaattien
poistamista kokonaisuudessaan. Raha-automaattien toimintakieltoa
suunniteltaessa ei varmasti ajateltu kansalaisten tottumuksia
tai lauantai-illan viettotapoja. Olisi kiinnostavaa tietää, mitä
norjalaiset edunsaajat ajattelivat raha-automaattipelaamisen alasajosta.
Tällä hetkellä en osaa edes kuvitella samanlaista tempausta
Suomessa. Suomalaisilta menisi arki (ja järki?) sekaisin.

Jos veikkauspelejä ei saa enää markkinoida televisiossa,
kiihtyykö mainonnan tarve internetissä? Jo nyt veikkauspelejä
on voinut mainostaa internetissä olevien televisiosarjojen alussa,
lopussa ja keskellä. Markkinointikeinoja voi jatkossakin muokata
internetin ympäristöön soveltuviksi. Ainoa haaste
taitaa olla se, että verkon uumenissa on jo meni rahapeliyhtiö, jonka
nimi ja tarjonta pomppaavat esiin, vaikka googlaisi jotain aivan muuta.

Arvontalähetykset voivat aina siirtyä kaupallisille kanaville,
jotka elävät mainoksista ja sponsoroinnista. Jos alkoholia saa
mainostaa jääkiekko-otteluissa, niin saahan sitä veikkaamistakin mainostaa.
Veikkaamisesta ei kuitenkaan synny samanlaista mielikuvaa kuin alkoholista,
koska Veikkaus tukee urheilua, kun taas panimot humaltunutta elämyksellisyyttä.
(Helsingin rautatieasemaltakin saa Leijona-henkisesti olutta ja nakkikupin.
Sopiiko se naisillekin?) Veikkaamista saa myös mainostaa
televisiossa mainostauoilla, mutta niinhän myös erilaisia alkoholijuomia.

Ongelma on juuri mainonnassa. Jos pallot katoavat ja tähdet sammuvat YLEstä,
suomalaiset siirtyvät muille kanaville. Jos ulkomaista rahapelitarjontaa
alun perin rokottanut markkinointikielto koskee nyt valtion monopoliyhtiötä,
vaikka se esitetään sponsorointikiellon nimessä, eikö silloin pitäisi
myös kieltää muiden monopoliyhtiöiden markkinointi yhdenvertaisuuden nimissä?
Yhden ulosajo voi merkitä keskinäisen kilpailun kasvua.

Kuuluko lotto lauantaihin? Varmasti vanhempien sukupolvien edustajille se kuuluu.
Kuuluuko alkoholi jääkiekkoon? Olin viimeksi lapsena jääkiekko-ottelussa (minut
puettiin IFK:in takkiin), enkä muista alkoholimainonnasta mitään. Se, mitä
numeroiduille palloille tapahtuu, ei ole ehkä ydinkysymys, vaan se, mitkä
ovat markkinoinnin sallitut rajat. Seuraava kysymys voisi markkinoinnin saralla
olla tämä: mitä tapahtuisi, jos rahapelejä ei saisi mainostaa enää lainkaan?
Voisiko Suomi tehdä norjat?


Mainontaa peliin:
http://areena.yle.fi/tv/1877562

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti