lauantai 28. tammikuuta 2012

Humaani, kulturelli ja solidaarinen

Vielä pari vuotta sitten vastuullisuus oli iso juttu niin rahapelitutkimuksessa
kuin rahapelibisneksessä. Erilaiset yhtiöt esittelivät omia versioitaan
vastuullisista työkaluista ja lisäkkeistä. Oli liikennevalopolitiikkaa ja
sormenjälkitunnistimia. Tutkimuspuolella analysoitiin erilaisten
pop up-varoitustekstien merkitystä rahapelaamista hillitsevänä
tekijänä.

Mitä vastuullisuudesta on tänään jäljellä? Rajoitukset ja vastuullisuus-
työkalut eivät ole hävinneet mihinkään, mutta päivän trendi näyttää olevan jotain
muuta. Enää ei vakuutella, kuinka kukin rahapeliyhtiö kantaa vastuunsa,
vaan nyt vedotaan kansalaisten tunteisiin, tapoihin ja tottumuksiin.

Sotiemme veteraanit ja vuosikymmeniä kestävä veljeys muodostivat
ensimmäisen avauksen. Sen jälkeen ilo sai vallan: rahapeleihin
sijoitetuilla rahoilla kaikki saavat jotain. Rahapeliyhtiöiden uusi näkökulma
perustuu ihmillisyyteen, kulttuuriin ja solidaarisuuteen. Näkökulma
on siirtynyt rahapelitoiminnasta yleishyödyllisyyteen. Rahapelejä
pelaamalla pidämme huolta yhteiskuntamme vanhemmista jäsenistä, apua tarvitsevista
ja itsestämme. Samalla saamme nauttia kulttuurista, liikunnasta ja harrastuksista.
Edelleen pidämme huolta nuoristamme, tulevaisuuden toivoista.

Humaanissa, kulturellista ja solidaarisessa kampanjoinnissa ei ole
sinänsä mitään vikaa. Kampanjointi muistuttaa epäilijöitä siitä, että
hyvä kiertää ja ihmiset hyötyvät eri tavoin rahapelirahoista. Silti
olisi toivottavaa, että jonain päivänä myös suomalaiset rahapeliyhtiöt
kampanjoisivat näyttävästi vastuullisen ja maltillisemman rahapelaamisen
puolesta. Se olisi selkeästi yhteiskunnallinen teko, mutta samalla
se vaikuttaisi suomalaiseen rahapelikulttuuriin. Ikärajojen nostaminen
oli vasta ensimmäinen askel.

Nyt kun hevosetkin ovat palanneet kotiin, mikään ei estä keksimästä
uutta kampanja-aaltoa, joka olisi humaani ja solidaarinen myös heikommin
rahapeleissä pärjääviä kohtaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti